Της Δήμητρας Καδδά
Χαμηλές προσδοκίες εσόδων παρουσιάζει η κυβέρνηση στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων που έστειλε στην τρόικα. Περιλαμβάνει πωλητήριο σε 15 εταιρείες το οποίο σύμφωνα με πληροφορίες θα φέρει έσοδα 4,13 δισ. ευρώ και σε 9 δικαιώματα με απόδοση 940 εκατ. ευρώ την διετία 2013-2014.
Πιο πολλά έσοδα θα φέρουν τα πωλητήρια σε ΟΠΑΠ (1 δισ. ευρώ), Ελ Βενιζέλο (800 εκατ. ευρώ), ΕΛΠΕ (700 εκατ. ευρώ), ΔΕΗ (350 εκατ. ευρώ), ΔΕΣΦΑ και Εγνατία Οδό (300 εκατ. ευρώ). Αντιθέτως από την πώληση μετοχών του ΟΔΙΕ και του ΟΛΠ εκτιμώνται 60 εκατ. ευρώ, από τον ΟΛΘ 40 εκατ. ευρώ από τους περιφερειακούς λιμένες 20 εκατ. ευρώ, και μικρά λιμάνια και μαρίνες 15 εκατ. ευρώ.
Το συνολικό πρόσοδο των αποκρατικοποιήσεων, ενδεχομένως να αυξηθεί στην πορεία, αναφέρουν στελέχη που γνωρίζουν το ζήτημα. Επίσης, σε πολλές περιπτώσεις (ΕΛΒΟ, ΕΑΣ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Mont Parnes και Αυτοκινητόδρομοι) που αναφέρονται μηδενικά έσοδα, εκκρεμούν διαδικασίες, ενώ δεν υπάρχει εκτίμηση για την απόδοση στο Ψηφιακό Μέρισμα και στα δικαιώματα εξόρυξης.
Σημειώνεται ότι προς το παρόν μόνο από ΔΕΚΟ και δικαιώματα (χωρίς δηλαδή τα ακίνητα) ο στόχος διετίας για έσοδα αποκρατικοποιήσεων υπερκαλύπτεται. Το μνημόνιο ορίζει 2,5 δισ. ευρώ για το 2013 και συνολικά 4,3 δισ. ευρώ έως το τέλος της 2ετίας (8,2 δισ. ευρώ την 4ετία 2013- 2016).
Ωστόσο στο αναθεωρημένο μνημόνιο αναφέρεται ρητά ότι η αξία ΔΕΚΟ και δικαιωμάτων υπολογίζεται σε 26 δισ. ευρώ και θα μετέχουν στον μεσοπρόθεσμο στόχο (και μετά το 2020) για την εύρεση 50 δισ. ευρώ εσόδων για τη μείωση του χρέους (με 20-28 δισ. ευρώ από ακίνητα). Οπότε αναζητούνται τα υπόλοιπα...
Σύμφωνα με το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, οι διαγωνισμοί για όλα τα ακίνητα και δικαιώματα θα προκηρυχθούν φέτος και στον ειδικό λογαριασμό εξυπηρέτησης του χρέους αναμένεται να έρθουν:
• Από το πωλητήριο στον ΟΠΑΠ αναμένεται 1 δισ. ευρώ.
• Από την πώληση μετοχών του Ελ. Βενιζέλος αναμένονται 800 εκατ. ευρώ.
• Από τα ΕΛΠΕ 700 εκατ. ευρώ, από την ΔΕΗ 350 εκατ. ευρώ.
• Ο διαγωνισμός για τα Κρατικά Λαχεία αναμένεται να φέρει έσοδα 350 εκατ. ευρώ.
• Η ΔΕΣΦΑ θα φέρει 300 εκατ. ευρώ με την εκκαθάριση των κρατικών ενισχύσεων να τοποθετείται στον Ιανουάριο. Η ΔΕΠΑ θα φέρει 250 εκατ. ευρώ. Από την ΛΑΡΚΟ υπολογίζονται έσοδα 200 εκατ. ευρώ .
• Η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού θα φέρει 300 εκατ. ευρώ και η προκήρυξη του διαγωνισμού περιμένει την οριστικοποίηση των νομικών και τεχνικών στοιχείων της παραχώρησης, την εύρεση φόρμουλας για την συλλογή διοδίων, λύσης για το δάνειο της Πειραιώς προς την Εγνατία και την επανεκκίνηση των 4 αυτοκινητοδρόμων.
• Η πώληση μετοχών της ΕΥΔΑΠ αναμένεται να φέρει 270 εκατ. ευρώ και της ΕΥΑΘ 100 εκατ. ευρώ. Προϋποθέτει τη νέα ρυθμιστική αρχή υδάτων (έπρεπε να γίνει τον Δεκέμβριο), και αναπροσαρμογή της τιμολογιακής πολιτικής που τοποθετείται για τον Σεπτέμβριο του 2013, όπως και η εκκαθάριση κρατικών ενισχύσεων.
• Στα 100 εκατ. ευρώ εκτιμώνται τα έσοδα από την πώληση μετοχών των ΕΛΤΑ.
• Από τα περιφερειακά αεροδρόμια υπολογίζεται να έρθουν έσοδα 100 εκατ. ευρώ αφού δημιουργηθεί (τον Ιανουάριο) ρυθμιστική αρχή και καθοριστεί η εθνική πολιτική αεροδρομίων.
• Από την πώληση μετοχών του ΟΔΙΕ εκτιμώνται 60 εκατ. ευρώ και εκκρεμεί η εκκαθάριση κρατικών ενισχύσεων, νομοθετική ρύθμιση για τις νέες άδειες.
• Η παραχώρηση στον ΟΛΠ αναμένεται να φέρει 60 εκατ. ευρώ (και ακόμη 40 εκατ. ευρώ του ΟΛΘ) και προϋποθέτει τη λειτουργία ρυθμιστικού πλαισίου τον Απρίλιο. Για τον Μάρτιο τοποθετείται η εκκαθάριση κρατικών ενισχύσεων.
• Από το χώρο αποθήκευσης φυσικού αερίου στην Ν. Καβάλα αναμένονται 55 εκατ. ευρώ.
• Από τους περιφερειακούς λιμένες υπολογίζονται 20 εκατ. ευρώ και πρέπει πρώτα να υπάρξει ρυθμιστικό πλαίσιο (Απρίλιος) και εκκαθάριση κρατικών ενισχύσεων (Μάρτιος). Από τα Μικρά λιμάνια και μαρίνες αναμένονται 15 εκατ. ευρώ.
• Μηδενικό παραμένει – προς το παρόν – το τίμημα από το πωλητήριο σε ΕΛΒΟ (αναφέρεται ότι η δομή της μεταβίβασης θα αποφασισθεί τον Φεβρουάριο και εκκρεμεί η εκκαθάριση κρατικών ενισχύσεων), σε ΕΑΣ (αφού πρέπει να οριστικοποιηθούν τα στοιχεία ενεργητικού προς ιδιωτικοποίηση), σε ΤΡΑΙΝΟΣΕ (με ορόσημα επίλυσης προβλημάτων τον Φεβρουάριο και μεταβίβασης στο ΤΑΙΠΕΔ τον Μάρτιο), σε καζίνο Mont Parnes και στους Ελληνικούς Αυτοκινητόδρομους (οι διαπραγματεύσεις για την επανεκκίνηση των έργων δεν έχουν ολοκληρωθεί και το αναμένεται επικύρωση της Βουλής για τις νέες συμβάσεις).
• Δεν έχει καθοριστεί το τίμημα για το Ψηφιακό Μέρισμα και για τα δικαιώματα εξόρυξης.
capital.gr
Χαμηλές προσδοκίες εσόδων παρουσιάζει η κυβέρνηση στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων που έστειλε στην τρόικα. Περιλαμβάνει πωλητήριο σε 15 εταιρείες το οποίο σύμφωνα με πληροφορίες θα φέρει έσοδα 4,13 δισ. ευρώ και σε 9 δικαιώματα με απόδοση 940 εκατ. ευρώ την διετία 2013-2014.
Πιο πολλά έσοδα θα φέρουν τα πωλητήρια σε ΟΠΑΠ (1 δισ. ευρώ), Ελ Βενιζέλο (800 εκατ. ευρώ), ΕΛΠΕ (700 εκατ. ευρώ), ΔΕΗ (350 εκατ. ευρώ), ΔΕΣΦΑ και Εγνατία Οδό (300 εκατ. ευρώ). Αντιθέτως από την πώληση μετοχών του ΟΔΙΕ και του ΟΛΠ εκτιμώνται 60 εκατ. ευρώ, από τον ΟΛΘ 40 εκατ. ευρώ από τους περιφερειακούς λιμένες 20 εκατ. ευρώ, και μικρά λιμάνια και μαρίνες 15 εκατ. ευρώ.
Το συνολικό πρόσοδο των αποκρατικοποιήσεων, ενδεχομένως να αυξηθεί στην πορεία, αναφέρουν στελέχη που γνωρίζουν το ζήτημα. Επίσης, σε πολλές περιπτώσεις (ΕΛΒΟ, ΕΑΣ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Mont Parnes και Αυτοκινητόδρομοι) που αναφέρονται μηδενικά έσοδα, εκκρεμούν διαδικασίες, ενώ δεν υπάρχει εκτίμηση για την απόδοση στο Ψηφιακό Μέρισμα και στα δικαιώματα εξόρυξης.
Σημειώνεται ότι προς το παρόν μόνο από ΔΕΚΟ και δικαιώματα (χωρίς δηλαδή τα ακίνητα) ο στόχος διετίας για έσοδα αποκρατικοποιήσεων υπερκαλύπτεται. Το μνημόνιο ορίζει 2,5 δισ. ευρώ για το 2013 και συνολικά 4,3 δισ. ευρώ έως το τέλος της 2ετίας (8,2 δισ. ευρώ την 4ετία 2013- 2016).
Ωστόσο στο αναθεωρημένο μνημόνιο αναφέρεται ρητά ότι η αξία ΔΕΚΟ και δικαιωμάτων υπολογίζεται σε 26 δισ. ευρώ και θα μετέχουν στον μεσοπρόθεσμο στόχο (και μετά το 2020) για την εύρεση 50 δισ. ευρώ εσόδων για τη μείωση του χρέους (με 20-28 δισ. ευρώ από ακίνητα). Οπότε αναζητούνται τα υπόλοιπα...
Σύμφωνα με το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, οι διαγωνισμοί για όλα τα ακίνητα και δικαιώματα θα προκηρυχθούν φέτος και στον ειδικό λογαριασμό εξυπηρέτησης του χρέους αναμένεται να έρθουν:
• Από το πωλητήριο στον ΟΠΑΠ αναμένεται 1 δισ. ευρώ.
• Από την πώληση μετοχών του Ελ. Βενιζέλος αναμένονται 800 εκατ. ευρώ.
• Από τα ΕΛΠΕ 700 εκατ. ευρώ, από την ΔΕΗ 350 εκατ. ευρώ.
• Ο διαγωνισμός για τα Κρατικά Λαχεία αναμένεται να φέρει έσοδα 350 εκατ. ευρώ.
• Η ΔΕΣΦΑ θα φέρει 300 εκατ. ευρώ με την εκκαθάριση των κρατικών ενισχύσεων να τοποθετείται στον Ιανουάριο. Η ΔΕΠΑ θα φέρει 250 εκατ. ευρώ. Από την ΛΑΡΚΟ υπολογίζονται έσοδα 200 εκατ. ευρώ .
• Η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού θα φέρει 300 εκατ. ευρώ και η προκήρυξη του διαγωνισμού περιμένει την οριστικοποίηση των νομικών και τεχνικών στοιχείων της παραχώρησης, την εύρεση φόρμουλας για την συλλογή διοδίων, λύσης για το δάνειο της Πειραιώς προς την Εγνατία και την επανεκκίνηση των 4 αυτοκινητοδρόμων.
• Η πώληση μετοχών της ΕΥΔΑΠ αναμένεται να φέρει 270 εκατ. ευρώ και της ΕΥΑΘ 100 εκατ. ευρώ. Προϋποθέτει τη νέα ρυθμιστική αρχή υδάτων (έπρεπε να γίνει τον Δεκέμβριο), και αναπροσαρμογή της τιμολογιακής πολιτικής που τοποθετείται για τον Σεπτέμβριο του 2013, όπως και η εκκαθάριση κρατικών ενισχύσεων.
• Στα 100 εκατ. ευρώ εκτιμώνται τα έσοδα από την πώληση μετοχών των ΕΛΤΑ.
• Από τα περιφερειακά αεροδρόμια υπολογίζεται να έρθουν έσοδα 100 εκατ. ευρώ αφού δημιουργηθεί (τον Ιανουάριο) ρυθμιστική αρχή και καθοριστεί η εθνική πολιτική αεροδρομίων.
• Από την πώληση μετοχών του ΟΔΙΕ εκτιμώνται 60 εκατ. ευρώ και εκκρεμεί η εκκαθάριση κρατικών ενισχύσεων, νομοθετική ρύθμιση για τις νέες άδειες.
• Η παραχώρηση στον ΟΛΠ αναμένεται να φέρει 60 εκατ. ευρώ (και ακόμη 40 εκατ. ευρώ του ΟΛΘ) και προϋποθέτει τη λειτουργία ρυθμιστικού πλαισίου τον Απρίλιο. Για τον Μάρτιο τοποθετείται η εκκαθάριση κρατικών ενισχύσεων.
• Από το χώρο αποθήκευσης φυσικού αερίου στην Ν. Καβάλα αναμένονται 55 εκατ. ευρώ.
• Από τους περιφερειακούς λιμένες υπολογίζονται 20 εκατ. ευρώ και πρέπει πρώτα να υπάρξει ρυθμιστικό πλαίσιο (Απρίλιος) και εκκαθάριση κρατικών ενισχύσεων (Μάρτιος). Από τα Μικρά λιμάνια και μαρίνες αναμένονται 15 εκατ. ευρώ.
• Μηδενικό παραμένει – προς το παρόν – το τίμημα από το πωλητήριο σε ΕΛΒΟ (αναφέρεται ότι η δομή της μεταβίβασης θα αποφασισθεί τον Φεβρουάριο και εκκρεμεί η εκκαθάριση κρατικών ενισχύσεων), σε ΕΑΣ (αφού πρέπει να οριστικοποιηθούν τα στοιχεία ενεργητικού προς ιδιωτικοποίηση), σε ΤΡΑΙΝΟΣΕ (με ορόσημα επίλυσης προβλημάτων τον Φεβρουάριο και μεταβίβασης στο ΤΑΙΠΕΔ τον Μάρτιο), σε καζίνο Mont Parnes και στους Ελληνικούς Αυτοκινητόδρομους (οι διαπραγματεύσεις για την επανεκκίνηση των έργων δεν έχουν ολοκληρωθεί και το αναμένεται επικύρωση της Βουλής για τις νέες συμβάσεις).
• Δεν έχει καθοριστεί το τίμημα για το Ψηφιακό Μέρισμα και για τα δικαιώματα εξόρυξης.
capital.gr