animated-greece-flag-image-0011

Σάββατο 28 Ιανουαρίου 2012

Ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΥΔΑΠ, κ. Μπάρδης, μιλά για τα αναπτυξιακά σχέδια



«Κάποιοι υπονομεύουν την ΕΥΔΑΠ Νήσων»

Ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΥΔΑΠ, κ. Μπάρδης, μιλά για τα αναπτυξιακά σχέδια της εταιρείας, τα εμπόδια που συναντά στα νησιά - "Το προσωπικό της εταιρείας δεν μπορεί να συνεχίζει να τροφοδοτεί το χρηματοοικονομικό αποτέλεσμα από τις απολαβές του".

(Αναδημοσίευση από την εφημερίδα "Η ΑΞΙΑ", 21-01-2012)

"Τα αναπτυξιακά σχέδια της ΕΥΔΑΠ περνάνε μέσα από την επέκτασή της τόσο στο εσωτερικό όσο και στις ξένες αγορές, καθώς η εταιρεία έχει τις βάσεις, τις υποδομές και τη γνώση" αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΥΔΑΠ, κ. Ν. Μπάρδης, σε συνέντευξή του στην "Α", προβάλλοντας παράλληλα την εκτίμηση ότι δεν χρειάζεται περαιτέρω μείωση του μισθολογικού κόστους σε μια εισηγμένη κερδοφόρα. Παράλληλα, ο επικεφαλής της ΕΥΔΑΠ αναδεικνύει τα "εμπόδια" που βάζουν ακόμα και κρατικοί λειτουργοί στο θέμα της προώθησης του project της ΕΥΔΑΠ Νήσων, υπονομεύοντας τα σχέδια για παροχή τεχνογνωσίας στα νησιά της Ελλάδας προς όφελος κάποιων συμφερόντων.

- Κύριε Μπάρδη, πείτε μας πώς μια εταιρεία Δημοσίου εν μέσω οικονομικής κρίσης καταφέρνει όχι μόνο να διατηρήσει την κερδοφορία της, αλλά και να την τριπλασιάσει;
- Τα πράγματα είναι απλά: το νοικοκύρεμα των οικονομικών κάθε εταιρείας είναι θέμα βούλησης. Τρόποι υπάρχουν. Σαφέστατα, μπροστά και πάνω απ' όλα μπαίνουν η σκληρή δουλειά και η καταγραφή όλων των κέντρων κόστους που στερούν από μια εταιρεία της εμβέλειας και της δυναμικής της ΕΥΔΑΠ την επίτευξη κερδών ανάλογης κλίμακας. Για να γίνω όμως πιο συγκεκριμένος, μπορώ να σας πω ότι η εξοικονόμηση σημαντικών λειτουργικών εξόδων εξασφάλισε την ανοδική πορεία των κερδών, δεδομένου, μάλιστα, ότι είμαστε η μοναδική ίσως ΔΕΚΟ που δεν έχει προβεί εδώ και τέσσερα χρόνια σε αύξηση του τιμολογίου προς τον καταναλωτή. Κανένα κόστος δηλαδή δεν μετακυλίεται στον πελάτη μας. Αντίθετα, οι παροχές προς τον πελάτη αυξάνονται, ενώ οι τιμές παραμένουν σταθερές. Πείτε μου, πόσες ΔΕΚΟ γνωρίζετε να το κάνουν αυτό;

- Η μείωση του μισθολογικού κόστους συνέβαλε σ' αυτό; Και δεδομένης της τάσης συρρίκνωσης του μισθολογικού κόστους στις ΔΕΚΟ, να περιμένουμε περαιτέρω μείωση;
- Σαφέστατα συνέβαλε, και αυτό, προς αυτή την κατεύθυνση. Δεν ήταν όμως το μόνο. Παρ' όλα αυτά, το προσωπικό της εταιρείας δεν μπορεί να συνεχίζει να "τροφοδοτεί" το χρηματοοικονομικό αποτέλεσμα της εταιρείας από τις απολαβές του. Ο λόγος είναι απλός: Η εταιρεία έχει μπει σε μια αναπτυξιακή τροχιά πρωτόγνωρη, τόσο για τα ελληνικά δεδομένα όσο και το είδος της "υβριδικής" νομικής μορφής της εταιρείας. Είναι λάθος να εφαρμόζεις διοίκηση Δημοσίου σε υπαλλήλους που εργάζονται με ρυθμούς και μεράκι ιδιωτικού τομέα. Θα πρέπει να υπάρχει μια διαχωριστική γραμμή. Και από δω και στο εξής οποιαδήποτε μείωση στις αποδοχές του προσωπικού περισσότερο θα φρενάρει παρά θα ωθήσει προς τα εμπρός την αναπτυξιακή πορεία της εταιρείας.

- Μιλήσατε για "αναπτυξιακή τροχιά". Δεδομένης της κατάστασης, ποια είναι τα αναπτυξιακά μονοπάτια που μπορεί να ακολουθήσει μια εταιρεία όπως η ΕΥΔΑΠ σήμερα;

- Δύο είναι οι αναπτυξιακοί δρόμοι: ο ένας αφορά στην αγορά ύδρευσης και αποχέτευσης εντός της Ελλάδας και ο άλλος εκτός των συνόρων. Για να πιάσουμε τα πράγματα από την αρχή, η βάση και για τους δύο δρόμους είναι η συσσωρεμένη τεχνογνωσία και εμπειρία που έχει η εταιρεία στην αποτελεσματική και οικονομικά αποδοτική διαχείριση δικτύων ύδρευσης και αποχέτευσης. Το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της εταιρείας είναι αυτό - αν θέλετε να μιλήσουμε σε όρους οικονομικούς. Δεδομένης της οικονομικής συγκυρίας, είναι γνωστό ότι ανάπτυξη δεν είναι εφικτό να πετύχεις μόνο εντός των γεωγραφικών ορίων αρμοδιότητάς σου.
Στην ΕΥΔΑΠ, λοιπόν, σκεφτήκαμε ότι αγορές του εξωτερικού, που λειτουργούν υπό ένα άλλο διαχειριστικό καθεστώς στα δίκτυά τους, θα μπορούσαν να εκχωρήσουν τη διαχείριση των δικτύων τους σ' εμάς. Οσο φιλόδοξο και να ακούγεται αυτό, σας διαβεβαιώ ότι είναι πραγματοποιήσιμο και εφικτό. Η ΕΥΔΑΠ έχει τις βάσεις, τις υποδομές, τη γνώση, την επιστημοσύνη και κυρίως την εμπειρία να αναλάβει τη διαχείριση δικτύων σε πόλεις που αυτή τη στιγμή πάσχουν από προβλήματα ζωτικής σημασίας στο θέμα του νερού.
Από την άλλη μεριά, αναγνωρίζοντας το θέμα της αδυναμίας των δήμων σε θέματα ύδρευσης και αποχέτευσης, ερχόμαστε αρωγοί να βοηθήσουμε στην ορθολογική διαχείριση των δικτύων, να παράσχουμε υψηλής ποιότητας νερό στη βρύση των καταναλωτών -κάτι που μέχρι σήμερα δεν υπάρχει, ειδικά στα νησιά-, να δώσουμε λύσεις στο μόνιμο πρόβλημα υδροδότησης που αντιμετωπίζουν οι τοπικές κοινωνίες με οικονομικές αλλά αποδοτικές και αποτελεσματικές λύσεις. Και, ακόμα περισσότερο, να προχωρήσουμε σε λύσεις που μειώνουν τις ανάγκες παραγωγής πρωτογενούς ύλης, μέσω επαναχρησιμοποίησης επεξεργασμένων λυμάτων για δευτερεύουσες χρήσεις. Λύσεις με την υπογραφή της ΕΥΔΑΠ.

- Γύρω από το θέμα αυτό, δεδομένης και της πολυπόθητης ανάπτυξης σε επίπεδο εθνικό, συνδέεται η αναπτυξιακή πολιτική της ΕΥΔΑΠ με την ανάπτυξη της χώρας; Και αν ναι, με ποιον τρόπο;
- Είναι προφανές ότι τόσο ο ένας πυλώνας -του εξωτερικού- όσο και ο άλλος -του εσωτερικού- συνδέονται με την αναπτυξιακή προσπάθεια, που τόσο πολύπαθη είναι στις μέρες μας. Αφενός η ανάληψη διαχείρισης δικτύων στο εξωτερικό σημαίνει ενίσχυση του κύκλου εργασιών της εταιρείας, άρα μεγαλύτερα κέρδη, μεγαλύτερη φορολογία και επομένως περισσότερες απολαβές για τον μέτοχο και το κράτος.
Από την άλλη πλευρά, η ανάληψη της διαχείρισης δικτύων ύδρευσης και αποχέτευσης εντός της χώρας αποτελεί λύση σε μια πιο πολύπλοκη εξίσωση: με απλά λόγια, η σωστή και αποδοτική διαχείριση δικτύων στην ηπειρωτική και νησιωτική Ελλάδα αποτελεί και παράγοντα ανάπτυξης της τοπικής οικονομίας. Καλύτερη εξυπηρέτηση τουριστικού πληθυσμού τους καλοκαιρινούς μήνες, επάρκεια υδατικών πόρων για άρδευση, ανακούφιση των νησιών από το άγχος της υδροδότησης, αποτροπή ερήμωσης αγροτικών περιοχών, κίνητρο για ανάληψη επιχειρηματικών πρωτοβουλιών στον τουριστικό τομέα, είναι μερικά μόνο από τα πλεονεκτήματα που συνδέονται με την ολοκληρωμένη και οικονομικά αποδοτική διαχείριση, την οποία μπορεί να εγγυηθεί μόνο μια εταιρεία όπως η ΕΥΔΑΠ.

- Αρα, να περιμένουμε, κ. Μπάρδη, σύντομα εξελίξεις σχετικά και με το project της ΕΥΔΑΠ Νήσων, να παρέχει δηλαδή η εισηγμένη την τεχνογνωσία της στα νησιά μας; Και αυτό να γίνει με την "ομπρέλα" του Δημοσίου;

- Δυστυχώς, ως προς το θέμα αυτό βρίσκουμε αναχώματα. Αν και τα νησιά μας και οι κάτοικοί τους πραγματικά θέλουν να συμβληθούν με την ΕΥΔΑΠ και να λάβουν τα οφέλη της τεχνογνωσίας μας στους τομείς ύδρευσης αλλά και αποχέτευσης, εντούτοις δεν έχουμε την κρατική αρωγή που περιμέναμε. Και αυτό γίνεται με νομικά προσχήματα και προς όφελος κάποιων συμφερόντων. Βρίσκουμε εμπόδια από διάφορα άτομα, από κρατικούς λειτουργούς που, ενώ κανονικά θα έπρεπε να σπεύσουν να βοηθήσουν στο εγχείρημα αυτό και να παράσχουν "νομική και κρατική ομπρέλα", εντούτοις βάζουν αναχώματα. Και με αυτόν τον τρόπο υπονομεύουν όχι μόνο το εγχείρημα της ΕΥΔΑΠ να επεκταθεί στα νησιά, αλλά κυρίως τις ελπίδες των κατοίκων τους να αποκτήσουν ποιοτικά δίκτυα ύδρευσης και αποχέτευσης και μάλιστα με συμφέροντες όρους. Σε αυτό δε το σημείο, θα ήθελα να προσθέσω ένα ακόμα ζήτημα. Που σχετίζεται με τους απασχολούμενους σε δήμους νησιών στους οποίους θα μπορούσαμε να δώσουμε βοήθεια. Είναι αλήθεια ότι η εφαρμογή του σχεδίου της ΕΥΔΑΠ Νήσων θα σήμαινε ότι θα "θυσιαζόντουσαν" κάποιοι απασχολούμενοι που δεν θα χρειαζόντουσαν. Που όμως, όπως λένε οι πληροφορίες μας, έτσι κι αλλιώς πληρώνονται. Θα μπορούσαν λοιπόν να απορροφηθούν από τους τοπικούς δήμους σε άλλες τοπικές θέσεις. Και όχι να χρησιμοποιείται ως πρόσχημα το γεγονός ότι με την ΕΥΔΑΠ Νήσων θα χαθούν θέσεις εργασίας κ.λπ. για να εγερθούν εμπόδια.

- Θα μπορούσε η ΕΥΔΑΠ να αποτελέσει εταιρεία-πιλότο του Δημοσίου και για άλλες ΔΕΚΟ;

- Στην εταιρεία έχουν γίνει πολλά και σημαντικά βήματα που σίγουρα θα μπορούσαν να αποτελέσουν "καλές πρακτικές" και για άλλες εταιρείες με το δικό μας προφίλ. Αρχικά, πρέπει να αναφέρω ότι πέρα και πάνω απ' όλες τις προσπάθειές μας είναι ο πελάτης μας. Ο,τι ξεκινάμε και ό,τι αναπτύσσουμε ως πρακτική, ως πρωτοβουλία έχει γνώμονα τον πελάτη και μόνο αυτόν. Ενδεικτικά, θα σας αναφέρω πρωτοβουλίες που έχουμε λάβει και έχουμε υλοποιήσει και συνεχίζουμε να υλοποιούμε με εξαιρετική θέρμη και καλά αποτελέσματα: Ξεκινήσαμε και λειτουργούμε Σχολή Μαθητείας για τους εργαζόμενους που παρέχει στοχευμένη εκπαίδευση και κατάρτιση, ανάλογα με τις ανάγκες κάθε εργαζόμενου. Εχουμε εισαγάγει προηγμένα πληροφοριακά συστήματα που μας επιτρέπουν να διαχειριζόμαστε αποδοτικά τα οικονομικά της εταιρείας και να ελέγχουμε τον οικονομικό αντίκτυπο των αποφάσεών μας σε κάθε φάση. Θεσπίσαμε, λειτουργούμε και ολοένα και εμπλουτίζουμε τη λειτουργία του Επιχειρησιακού μας Κέντρου που βρίσκεται 24 ώρες το 24ωρο και 7 ημέρες την εβδομάδα στην υπηρεσία του πελάτη. Αναβαθμίζουμε τα Περιφερειακά μας Κέντρα σε "one stop shops" για την καλύτερη, ευκολότερη και γρηγορότερη εξυπηρέτηση του πελάτη. Η λίστα δεν εξαντλείται εδώ. Υπάρχουν εκατοντάδες άλλα πράγματα που γίνονται στην ΕΥΔΑΠ, σιωπηρά, με καθημερινό μεράκι και χωρίς τυμπανοκρουσίες, αλλά πάντα με προσανατολισμό στο αποτέλεσμα και την ικανοποίηση των πελατών μας.