animated-greece-flag-image-0011

Τρίτη 27 Μαΐου 2014

Τι σημαίνει το μπλόκο του ΣτΕ στην ιδιωτικοποίηση της ΕΥΔΑΠ [Το plan b ]

Του Δημήτρη Δελεβέγκου

Αναμενόμενο από την αγορά ήταν το μπλόκο του Συμβουλίου της Επικρατείας στην ιδιωτικοποίηση της ΕΥΔΑΠ, σύμφωνα με την απόφαση του Ανωτάτου Διοικητικού Δικαστηρίου που είδε το φως της δημοσιότητας χθες. Ωστόσο, το «απαγορευτικό» στην αποκρατικοποίηση της ΔΕΚΟ φαίνεται ότι θα μπορούσε να επηρεάσει, έως ένα βαθμό, την εν εξελίξει παραχώρηση του 51% της ΕΥΑΘ.

Το ΣτΕ έκανε δεκτή την αίτηση κατοίκων της Αθήνας, που ζητούσαν να ακυρωθεί η κυβερνητική απόφαση με την οποία μεταβιβάστηκε, χωρίς αντάλλαγμα, από το Δημόσιο στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας το 34,033% του μετοχικού κεφαλαίου (36.245.240 μετοχές) της ΕΥΔΑΠ. Σύμφωνα με το σκεπτικό της απόφασης, η μετατροπή της ΕΥΔΑΠ σε ιδιωτική επιχείρηση είναι αντίθετη στα άρθρα 5 και 21 του Συντάγματος που επιβάλλουν τη μέριμνα του κράτους για την υγεία των πολιτών και κατοχυρώνουν το δικαίωμα στην προστασία της υγείας.

Η αρνητική απόφαση του ΣτΕ για την ιδιωτικοποίηση της ΕΥΔΑΠ αποδίδεται στην ενοποίηση της εταιρείας παγίων με τον όμιλο. Για παράδειγμα, το υδραγωγείο της Αθήνας θα κατέληγε στον ιδιώτη.

Οι επιπτώσεις για την ΕΥΑΘ

Σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr που προέρχονται από δικαστικούς κύκλους, το ΣτΕ αναμένεται να απορρίψει την ανάλογη προσφυγή κατά της ιδιωτικοποίησης της βορειοελλαδίτικης εταιρείας ύδρευσης. Ωστόσο, οι «παράπλευρες» επιπτώσεις σχετίζονται με ενδεχόμενη νέα προσφυγή κατά της ιδιωτικοποίησης που θα στηριχθεί στα δεδομένα που προκύπτουν από την απόφαση του ΣτΕ για την ΕΥΔΑΠ. Στην επίκληση δηλαδή, των άρθρων 5 και 21 του Συντάγματος, που επιβάλλουν τη μέριμνα του κράτους για την υγεία των πολιτών, και κατοχυρώνουν το δικαίωμα στην προστασία της υγείας.

Ωστόσο, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, η σύμβαση παραχώρησης της ΕΥΑΘ προβλέπει την ύπαρξη ρυθμιστικής αρχής ώστε να εξασφαλίζεται η κρατική εποπτεία, κάτι που αποτελεί ένα από τα σημεία του σκεπτικού του ΣτΕ για την ΕΥΔΑΠ.

Σε κάθε περίπτωση, ο διαγωνισμός για την ιδιωτικοποίηση της ΕΥΑΘ προχωράει κανονικά, με τους υποψηφίους (Άκτωρ - Suez και Αποστολόπουλος Εταιρεία Συμμετοχών-ΤΕΡΝΑ-Mekorot) να καλούνται το αργότερο έως τις 30 Ιουνίου να υποβάλλουν δεσμευτικές προσφορές.

Το plan b

Η παραχώρηση σε ιδιώτη επενδυτή του 51% της ΕΥΑΘ και ποσοστού άνω του 30% της ΕΥΔΑΠ δεν αποτελεί μόνο μνημονιακή υποχρέωση, αλλά προβλέπεται και από τον προϋπολογισμό του 2014. Συγκεκριμένα για το 2014 έχουν προβλεφθεί έσοδα ύψους 3,5 δισ. ευρώ από ιδιωτικοποιήσεις, γεγονός που σημαίνει ότι ενδεχόμενη καθυστέρηση θα δημιουργήσει «τρύπα» στα δημοσιονομικά.

Στο πλαίσιο αυτό, τα εναλλακτικά σχέδια που φαίνεται να εξετάζονται σχετίζονται με την πώληση ποσοστού του μετοχικού κεφαλαίου, μέσω της έκδοσης δικαιωμάτων αγοράς (warrants). Για παράδειγμα, το ΤΑΙΠΕΔ θα μπορούσε να πωλήσει το 34% της ΕΥΔΑΠ, εκδίδοντας δικαιώματα αγοράς και διατηρώντας ταυτόχρονα το put option. Όλα αυτά, βέβαια, υπό την προϋπόθεση ότι θα διαμορφωθεί το αναγκαίο νομοθετικό πλαίσιο.

Ταυτόχρονα, σύμφωνα με τα τελευταία σενάρια, δεν αποκλείεται να επιλεγεί η «δοκιμασμένη» μέθοδος ΣΔΙΤ για τη διάθεση τμήματος του μετοχικού κεφαλαίου των δύο εταιρειών, με το νομικό «παράθυρο» που φέρεται να προκρίνεται να είναι η εκ νέου μεταβίβαση των μετοχών των δύο εταιρειών


   Πηγή:www.capital.gr




Πηγή:www.capital.gr


Πηγή:www.capital.gr