Πρώτη προτεραιότητα η ίδρυση θυγατρικής εταιρείας για τα νησιά που δεν διαθέτουν ολοκληρωμένο δίκτυο ύδρευσης. Σχέδια και για έργα ΣΔΙΤ
Από τον Δημήτρη Δελεβέγκο
Η διεύρυνση του επιχειρηματικού αντικειμένου, μέσω και της υλοποίησης νέων έργων εκσυχρονισμού του δικτύου, θα αποτελούσε μια από τις θετικές συνέπειες της ιδιωτικοποίησης της ΕΥΔΑΠ.
Με τη διαδικασία παραχώρησης, όμως, του ποσοστού του Δημοσίου και του management σε πιθανό στρατηγικό επενδυτή να έχει μπει σε... βαθιά κατάψυξη, λόγω σχετικής απόφασης του ΣτΕ, η εισηγμένη αναζητά διαρκώς νέες business.
Άλλωστε, είναι αναγκαία τα έργα αναβάθμισης των υφιστάμενων υποδομών ύδρευσης, ενώ η διαχείριση των υδάτινων πόρων παρουσιάζει σημαντικά προβλήματα και ελλείψεις. Στο πλαίσιο αυτό, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, το υπουργείο Περιβάλλοντος και η Ειδική Γραμματεία ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημόσιου Ιδιωτικού Τομέα) επεξεργάζονται τη δημιουργία έργων στον τομέα της ύδρευσης και της αποχέτευσης.
«Σαλπάρει»
Η ΕΥΔΑΠ, μετά και την είσπραξη των οφειλών του Δημοσίου, διαθέτει ένα πολύ ισχυρό ταμείο σε γειτονικές περιοχές της Αττικής, όπως, βέβαια, και στη νησιωτική Ελλάδα. Προς την κατεύθυνση αυτή βρίσκεται το υπουργείο Υποδομών, που αναμένεται κατά το προσεχές διάστημα να προχωρήσει στην ίδρυση της ΕΥΔΑΠ Νήσων. Η εταιρεία, ως θυγατρική της ΕΥΔΑΠ, θα διαχειρίζεται τους υδάτινους πόρους των νησιών, θα φροντίζει για την υδροδότησή τους και θα διαχειρίζεται το αποχετευτικό δίκτυο αυτών.
Όπως πληροφορείται το «Κ», η αντικατάσταση των δημοτικών υπηρεσιών ύδρευσης έχει συζητηθεί, κατά το παρελθόν, από τα δημοτικά συμβούλια μεγάλου αριθμού νησιών. Το αντικείμενο (κατασκευή, λειτουργία, συντήρηση) είναι πολύ μεγάλο, δεδομένου ότι σημαντικός αριθμός νησιών (π.χ. η Αίγινα) δεν διαθέτουν ακόμη οργανωμένο δίκτυο αποχέτευσης.
Ταυτόχρονα, η προμήθεια νερού σε πολυάριθμα άνυδρα νησιά γίνεται με υδροφόρες, εκτοξεύοντας το κόστος -που επωμίζεται το Δημόσιο μέσω του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας- περίπου στα 11 ευρώ ανά κυβικό μέτρο.
Το κόστος αυτό εκτιμάται ότι θα μπορούσε να μειωθεί σημαντικά τόσο μέσω των έργων που ενδεχομένως υλοποιούσε η ΕΥΔΑΠ Νήσων όσο και μέσω μονάδων αφαλάτωσης όπου η υλοποίηση τους θεωρείται συμφέρουσα.
Παράλληλα, η ΕΥΔΑΠ προσβλέπει στη διεύρυνση του αντικειμένου της μέσω της προσθήκης στο χαρτοφυλάκιό της έργων διαχείρισης υγρών αποβλήτων ή περιβαλλοντικής αποκατάστασης των υπόγειων υδάτων.
Σε επίπεδο μεγεθών, η εισηγμένη έχει ταμειακά διαθέσιμα ύψους 222,8 εκατ. ευρώ, με τη διοίκηση της εταιρείας να είναι σε διαδικασία κατάρτισης business plan για την επένδυση τμήματος του ποσού αυτού. Όσον αφορά τη μετοχή -της οποίας η τιμή διαμορφώνεται περίπου στα 8,60 ευρώ-, θεωρείται ελκυστική, με τον δείκτη P/BV (τιμή προς λογιστική αξία) να είναι 1,05.
Δύσκολη η συγχώνευση
Αναφορικά με το ενδεχόμενο της απόκτησης της ΕΥΑΘ από την ΕΥΔΑΠ, δεδομένου ότι η τελευταία διαθέτει υψηλή τεχνογνωσία, παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν ότι ένα τέτοιο σχέδιο θα παρουσίαζε σοβαρές δυσκολίες. Μεταξύ άλλων, θα έπρεπε να υποβληθεί δημόσια πρόταση, η Γενική Επιτροπή Ανταγωνισμού της Κομισιόν να εξετάσει την υπόθεση προκειμένου να διαπιστωθεί ότι δεν συνιστά παράνομη κρατική ενίσχυση, ενώ το (ενδεχόμενο) ενοποιημένο σχήμα θα έπρεπε να διαθέτει σημαντικό όγκο κεφαλαίων για την υλοποίηση έργων συντήρησης και λειτουργίας των εγκαταστάσεων.
Επίσης, ένα τέτοιου είδους σχέδιο θα βρισκόταν αντιμέτωπο με σοβαρές αντιδράσεις από τους εργαζομένους, ενώ προβλήματα θα ανέκυπταν σχετικά με τη διοίκηση του ενοποιημένου σχήματος.
* Αναδημοσίευση από την εφημερίδα "Κεφάλαιο" της 20ης Σεπτεμβρίου
Από τον Δημήτρη Δελεβέγκο
Η διεύρυνση του επιχειρηματικού αντικειμένου, μέσω και της υλοποίησης νέων έργων εκσυχρονισμού του δικτύου, θα αποτελούσε μια από τις θετικές συνέπειες της ιδιωτικοποίησης της ΕΥΔΑΠ.
Με τη διαδικασία παραχώρησης, όμως, του ποσοστού του Δημοσίου και του management σε πιθανό στρατηγικό επενδυτή να έχει μπει σε... βαθιά κατάψυξη, λόγω σχετικής απόφασης του ΣτΕ, η εισηγμένη αναζητά διαρκώς νέες business.
Άλλωστε, είναι αναγκαία τα έργα αναβάθμισης των υφιστάμενων υποδομών ύδρευσης, ενώ η διαχείριση των υδάτινων πόρων παρουσιάζει σημαντικά προβλήματα και ελλείψεις. Στο πλαίσιο αυτό, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, το υπουργείο Περιβάλλοντος και η Ειδική Γραμματεία ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημόσιου Ιδιωτικού Τομέα) επεξεργάζονται τη δημιουργία έργων στον τομέα της ύδρευσης και της αποχέτευσης.
«Σαλπάρει»
Η ΕΥΔΑΠ, μετά και την είσπραξη των οφειλών του Δημοσίου, διαθέτει ένα πολύ ισχυρό ταμείο σε γειτονικές περιοχές της Αττικής, όπως, βέβαια, και στη νησιωτική Ελλάδα. Προς την κατεύθυνση αυτή βρίσκεται το υπουργείο Υποδομών, που αναμένεται κατά το προσεχές διάστημα να προχωρήσει στην ίδρυση της ΕΥΔΑΠ Νήσων. Η εταιρεία, ως θυγατρική της ΕΥΔΑΠ, θα διαχειρίζεται τους υδάτινους πόρους των νησιών, θα φροντίζει για την υδροδότησή τους και θα διαχειρίζεται το αποχετευτικό δίκτυο αυτών.
Όπως πληροφορείται το «Κ», η αντικατάσταση των δημοτικών υπηρεσιών ύδρευσης έχει συζητηθεί, κατά το παρελθόν, από τα δημοτικά συμβούλια μεγάλου αριθμού νησιών. Το αντικείμενο (κατασκευή, λειτουργία, συντήρηση) είναι πολύ μεγάλο, δεδομένου ότι σημαντικός αριθμός νησιών (π.χ. η Αίγινα) δεν διαθέτουν ακόμη οργανωμένο δίκτυο αποχέτευσης.
Ταυτόχρονα, η προμήθεια νερού σε πολυάριθμα άνυδρα νησιά γίνεται με υδροφόρες, εκτοξεύοντας το κόστος -που επωμίζεται το Δημόσιο μέσω του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας- περίπου στα 11 ευρώ ανά κυβικό μέτρο.
Το κόστος αυτό εκτιμάται ότι θα μπορούσε να μειωθεί σημαντικά τόσο μέσω των έργων που ενδεχομένως υλοποιούσε η ΕΥΔΑΠ Νήσων όσο και μέσω μονάδων αφαλάτωσης όπου η υλοποίηση τους θεωρείται συμφέρουσα.
Παράλληλα, η ΕΥΔΑΠ προσβλέπει στη διεύρυνση του αντικειμένου της μέσω της προσθήκης στο χαρτοφυλάκιό της έργων διαχείρισης υγρών αποβλήτων ή περιβαλλοντικής αποκατάστασης των υπόγειων υδάτων.
Σε επίπεδο μεγεθών, η εισηγμένη έχει ταμειακά διαθέσιμα ύψους 222,8 εκατ. ευρώ, με τη διοίκηση της εταιρείας να είναι σε διαδικασία κατάρτισης business plan για την επένδυση τμήματος του ποσού αυτού. Όσον αφορά τη μετοχή -της οποίας η τιμή διαμορφώνεται περίπου στα 8,60 ευρώ-, θεωρείται ελκυστική, με τον δείκτη P/BV (τιμή προς λογιστική αξία) να είναι 1,05.
Δύσκολη η συγχώνευση
Αναφορικά με το ενδεχόμενο της απόκτησης της ΕΥΑΘ από την ΕΥΔΑΠ, δεδομένου ότι η τελευταία διαθέτει υψηλή τεχνογνωσία, παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν ότι ένα τέτοιο σχέδιο θα παρουσίαζε σοβαρές δυσκολίες. Μεταξύ άλλων, θα έπρεπε να υποβληθεί δημόσια πρόταση, η Γενική Επιτροπή Ανταγωνισμού της Κομισιόν να εξετάσει την υπόθεση προκειμένου να διαπιστωθεί ότι δεν συνιστά παράνομη κρατική ενίσχυση, ενώ το (ενδεχόμενο) ενοποιημένο σχήμα θα έπρεπε να διαθέτει σημαντικό όγκο κεφαλαίων για την υλοποίηση έργων συντήρησης και λειτουργίας των εγκαταστάσεων.
Επίσης, ένα τέτοιου είδους σχέδιο θα βρισκόταν αντιμέτωπο με σοβαρές αντιδράσεις από τους εργαζομένους, ενώ προβλήματα θα ανέκυπταν σχετικά με τη διοίκηση του ενοποιημένου σχήματος.
* Αναδημοσίευση από την εφημερίδα "Κεφάλαιο" της 20ης Σεπτεμβρίου