Του Χάρη Φλουδόπουλου
Παρά τα οξύτατα οικονομικά προβλήματα και σε αντίθεση με τα φαινόμενα ανεξόφλητων λογαριασμών που πλήττουν άλλες ΔΕΚΟ, όπως η ΔΕΗ, στην περίπτωση της ΕΥΔΑΠ οι οφειλές των πελατών δεν αποτελούν ουσιαστικό πρόβλημα. Αυτό τουλάχιστον ανέλυσε χθες η διοίκηση της εταιρείας κατά την παρουσίαση που έκανε προς τους αναλυτές, σημειώνοντας ότι οι ανεξόφλητες οφειλές παραμένουν σταθερές, περίπου στα 2 εκατ. ευρώ και είναι «ανακυκλούμενες», δηλαδή κάποιοι ρυθμίζουν τα χρέη τους και καταβάλουν χρήματα και στη θέση τους εμφανίζονται κάποιοι άλλοι πελάτες που δυσκολεύονται να είναι συνεπείς. Ωστόσο, σε συνδυασμό με την ευνοϊκή τιμολογιακή πολιτική (που δεν καθορίζεται από την εταιρεία) τα φέσια από τους πελάτες παραμένουν περιορισμένα.
Κάτι που δε συμβαίνει με τα χρέη του Δημοσίου και των ΟΤΑ που εμφανίζονται ανεξέλεγκτα και έχουν ξεπεράσει πλέον τα 764 εκατ. ευρώ. Για τους μεν δήμους οι συνολικές οφειλές φτάνουν τα 246,1 εκατ. ευρώ καθώς όπως σημείωσε χαρακτηριστικά ο διευθύνων σύμβουλος Ν. Μπάρδης «είθισται οι δήμοι να μην πληρώνουν το νερό». Το ποσό αναλύεται σε 41,2 εκατ. αναγνωρισμένες οφειλές, 91,1 εκατ. σε διαδικασία διαπραγμάτευσης, 73,5 εκατ. σε αναμονή και 40,3 εκατ. ευρώ προσαυξήσεις. Πάντως, η διοίκηση της ΕΥΔΑΠ έχει τελευταία κινηθεί πιο δυναμικά στο κομμάτι της διεκδίκησης των οφειλών των δήμων και είτε διακανονίζονται οι οφειλές ή η εταιρεία προχωρά σε κατασχέσεις και δεσμεύσεις λογαριασμών.
Σε ό,τι αφορά τις απαιτήσεις της ΕΥΔΑΠ από το ελληνικό δημόσιο αυτές ανέρχονται σε 518,4 εκατ. ευρώ, ποσό που αναλύεται απαιτήσεις από κατασκευές έργων, ληξιπρόθεσμους λογαριασμούς ύδρευσης αποχέτευσης (31,7 εκατ. ευρώ από τα οποία 24,4 εκατ. ληξιπρόθεσμα) και οφειλόμενες επιχορηγήσεις.
Οι απαιτήσεις της ΕΥΔΑΠ από το Ελληνικό Δημόσιο καθώς και το θέμα του τρόπου καθορισμού των τιμολογίων της επιχείρησης αποτελούν, εξάλλου, και τα μεγαλύτερα αγκάθια αυτή τη στιγμή της διαδικασίας αποκρατικοποίησης.
Η εταιρεία, που εμφανίζει εξαιρετικές επιδόσεις στα οικονομικά της μεγέθη και σταθερή κερδοφορία, θα πρέπει να δώσει λύση στο θέμα των οφειλών του Δημοσίου, προτού προχωρήσει η διαδικασία, που ούτως ή άλλως βρίσκεται σε εξέλιξη, με το 27,3% των μετοχών που ελέγχει το δημόσιο να έχει περάσει στις αρχές του 2012 στο ΤΑΙΠΕΔ, διαμορφώνοντας το ποσοστό του δημοσίου στο 33,73%.
Επίσης εκτός από τις απαιτήσεις του δημοσίου και ανεξάρτητα από τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης, η διοίκηση εκτιμά ότι θα πρέπει να διευθετηθεί το θέμα της τιμολόγησης του νερού μέσω αλγόριθμου ( που θα συνυπολογίζει κόστη, επενδυτικές δαπάνες κλπ). Πάντως χωρίς αλγόριθμο για την τιμολόγηση του νερού, πολύ δύσκολα εκτιμάται ότι θα υπάρξει ενδιαφερόμενος αγοραστής.
Εξωστρέφεια
Εξάλλου η ΕΥΔΑΠ έχει στα σκαριά ένα φιλόδοξο πρόγραμμα εξωστρέφειας και εξόδου από τα ελληνικά σύνορα μέσω συνεργασιών. Ειδικότερα, συμμετέχει σε διαγωνισμούς σε διάφορες χώρες, κυρίως μέσω κοινοπραξιών. Το σχήμα που έχει επιλέξει η ΕΥΔΑΠ στις προσπάθειές της για επέκταση στο εξωτερικό είναι ο συνεταίρος να αποτελεί και το βασικό επενδυτή και χρηματοδότη, ενώ η ΕΥΔΑΠ προσφέρει τεχνογνωσία, ενώ επιδιώκει στις συμβάσεις της ένα ποσοστό 20% με 30% του κατασκευαστικού έργου να κατευθύνεται σε ελληνικές εταιρείες.
Μέχρι στιγμής έχει συμμετάσχει σε δύο διαγωνισμούς (Κύπρος και Ιορδανία) ενώ οι τρέχοντες διαγωνισμοί αφορούν σε Κουβέιτ, Σρι Λάνκα και Αιθιοπία. Επίσης έχουν ξεκινήσει συζητήσεις συνεργασίας με Κίνα, Καζακστάν, Αζερμπαϊτζάν, Καμερούν, Μαρόκο, Τουρκία.
Ένα ακόμη φιλόδοξο project αφορά στην ΕΥΔΑΠ νήσων, όπου σε πρώτη φάση η εταιρεία εστιάζει σε νησιά όπως η Σίκινος, η Φολέγανδρος, η Κίμωλος, η Νάξος, οι Μικρές Κυκλάδες, η Μήλος, η Χάλκη κλπ. Στα νησιά αυτή η εταιρεία έχει κρίνει ότι το υπέρογκο κόστος υδροδότησης μέσω δεξαμενόπλοιων (το κόστος ξεπερνά τα 10 ευρώ το κυβικό) δικαιολογεί την υλοποίηση επενδύσεων όπως π.χ. αφαλάτωση και αξιοποίηση πιθανών υδάτινων πόρων. Μέχρι στιγμής οι τοπικές αρχές έχουν ανταποκριθεί θετικά. Η ΕΥΔΑΠ θα αναλάβει σε εθελοντική βάση συμμετοχής την ύδρευση και αποχέτευση σε κάθε νησί για 20 έτη και με καθορισμένη τιμολογιακή πολιτική.
Παρά τα οξύτατα οικονομικά προβλήματα και σε αντίθεση με τα φαινόμενα ανεξόφλητων λογαριασμών που πλήττουν άλλες ΔΕΚΟ, όπως η ΔΕΗ, στην περίπτωση της ΕΥΔΑΠ οι οφειλές των πελατών δεν αποτελούν ουσιαστικό πρόβλημα. Αυτό τουλάχιστον ανέλυσε χθες η διοίκηση της εταιρείας κατά την παρουσίαση που έκανε προς τους αναλυτές, σημειώνοντας ότι οι ανεξόφλητες οφειλές παραμένουν σταθερές, περίπου στα 2 εκατ. ευρώ και είναι «ανακυκλούμενες», δηλαδή κάποιοι ρυθμίζουν τα χρέη τους και καταβάλουν χρήματα και στη θέση τους εμφανίζονται κάποιοι άλλοι πελάτες που δυσκολεύονται να είναι συνεπείς. Ωστόσο, σε συνδυασμό με την ευνοϊκή τιμολογιακή πολιτική (που δεν καθορίζεται από την εταιρεία) τα φέσια από τους πελάτες παραμένουν περιορισμένα.
Κάτι που δε συμβαίνει με τα χρέη του Δημοσίου και των ΟΤΑ που εμφανίζονται ανεξέλεγκτα και έχουν ξεπεράσει πλέον τα 764 εκατ. ευρώ. Για τους μεν δήμους οι συνολικές οφειλές φτάνουν τα 246,1 εκατ. ευρώ καθώς όπως σημείωσε χαρακτηριστικά ο διευθύνων σύμβουλος Ν. Μπάρδης «είθισται οι δήμοι να μην πληρώνουν το νερό». Το ποσό αναλύεται σε 41,2 εκατ. αναγνωρισμένες οφειλές, 91,1 εκατ. σε διαδικασία διαπραγμάτευσης, 73,5 εκατ. σε αναμονή και 40,3 εκατ. ευρώ προσαυξήσεις. Πάντως, η διοίκηση της ΕΥΔΑΠ έχει τελευταία κινηθεί πιο δυναμικά στο κομμάτι της διεκδίκησης των οφειλών των δήμων και είτε διακανονίζονται οι οφειλές ή η εταιρεία προχωρά σε κατασχέσεις και δεσμεύσεις λογαριασμών.
Σε ό,τι αφορά τις απαιτήσεις της ΕΥΔΑΠ από το ελληνικό δημόσιο αυτές ανέρχονται σε 518,4 εκατ. ευρώ, ποσό που αναλύεται απαιτήσεις από κατασκευές έργων, ληξιπρόθεσμους λογαριασμούς ύδρευσης αποχέτευσης (31,7 εκατ. ευρώ από τα οποία 24,4 εκατ. ληξιπρόθεσμα) και οφειλόμενες επιχορηγήσεις.
Οι απαιτήσεις της ΕΥΔΑΠ από το Ελληνικό Δημόσιο καθώς και το θέμα του τρόπου καθορισμού των τιμολογίων της επιχείρησης αποτελούν, εξάλλου, και τα μεγαλύτερα αγκάθια αυτή τη στιγμή της διαδικασίας αποκρατικοποίησης.
Η εταιρεία, που εμφανίζει εξαιρετικές επιδόσεις στα οικονομικά της μεγέθη και σταθερή κερδοφορία, θα πρέπει να δώσει λύση στο θέμα των οφειλών του Δημοσίου, προτού προχωρήσει η διαδικασία, που ούτως ή άλλως βρίσκεται σε εξέλιξη, με το 27,3% των μετοχών που ελέγχει το δημόσιο να έχει περάσει στις αρχές του 2012 στο ΤΑΙΠΕΔ, διαμορφώνοντας το ποσοστό του δημοσίου στο 33,73%.
Επίσης εκτός από τις απαιτήσεις του δημοσίου και ανεξάρτητα από τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης, η διοίκηση εκτιμά ότι θα πρέπει να διευθετηθεί το θέμα της τιμολόγησης του νερού μέσω αλγόριθμου ( που θα συνυπολογίζει κόστη, επενδυτικές δαπάνες κλπ). Πάντως χωρίς αλγόριθμο για την τιμολόγηση του νερού, πολύ δύσκολα εκτιμάται ότι θα υπάρξει ενδιαφερόμενος αγοραστής.
Εξωστρέφεια
Εξάλλου η ΕΥΔΑΠ έχει στα σκαριά ένα φιλόδοξο πρόγραμμα εξωστρέφειας και εξόδου από τα ελληνικά σύνορα μέσω συνεργασιών. Ειδικότερα, συμμετέχει σε διαγωνισμούς σε διάφορες χώρες, κυρίως μέσω κοινοπραξιών. Το σχήμα που έχει επιλέξει η ΕΥΔΑΠ στις προσπάθειές της για επέκταση στο εξωτερικό είναι ο συνεταίρος να αποτελεί και το βασικό επενδυτή και χρηματοδότη, ενώ η ΕΥΔΑΠ προσφέρει τεχνογνωσία, ενώ επιδιώκει στις συμβάσεις της ένα ποσοστό 20% με 30% του κατασκευαστικού έργου να κατευθύνεται σε ελληνικές εταιρείες.
Μέχρι στιγμής έχει συμμετάσχει σε δύο διαγωνισμούς (Κύπρος και Ιορδανία) ενώ οι τρέχοντες διαγωνισμοί αφορούν σε Κουβέιτ, Σρι Λάνκα και Αιθιοπία. Επίσης έχουν ξεκινήσει συζητήσεις συνεργασίας με Κίνα, Καζακστάν, Αζερμπαϊτζάν, Καμερούν, Μαρόκο, Τουρκία.
Ένα ακόμη φιλόδοξο project αφορά στην ΕΥΔΑΠ νήσων, όπου σε πρώτη φάση η εταιρεία εστιάζει σε νησιά όπως η Σίκινος, η Φολέγανδρος, η Κίμωλος, η Νάξος, οι Μικρές Κυκλάδες, η Μήλος, η Χάλκη κλπ. Στα νησιά αυτή η εταιρεία έχει κρίνει ότι το υπέρογκο κόστος υδροδότησης μέσω δεξαμενόπλοιων (το κόστος ξεπερνά τα 10 ευρώ το κυβικό) δικαιολογεί την υλοποίηση επενδύσεων όπως π.χ. αφαλάτωση και αξιοποίηση πιθανών υδάτινων πόρων. Μέχρι στιγμής οι τοπικές αρχές έχουν ανταποκριθεί θετικά. Η ΕΥΔΑΠ θα αναλάβει σε εθελοντική βάση συμμετοχής την ύδρευση και αποχέτευση σε κάθε νησί για 20 έτη και με καθορισμένη τιμολογιακή πολιτική.